KLAUZULA INFORMACYJNA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych.

CZYTAJ WIĘCEJ

Spotkanie z historią w Samławkach

Dnia 10 października 2018 r. klasy 4a i 5a z opiekunami udali się do Samławek na warsztaty z dziedzictwa kulturowego i narodowego Warmii i Mazur, zorganizowane przez Fundację Dajna im. Jerzego Okulicza- Kozaryna.

Pod okiem archeologów i historyków dzieci poznawały tradycję, z której wyrosły oraz dziedzictwo kulturowe i narodowe, które je obecnie otacza. Organizatorzy próbowali zaszczepić u uczniów nowe zainteresowania i możliwość rozwoju pasji, przy jednoczesnym wskazaniu, że współczesny świat nie kończy się jedynie na internecie. 

Na wstępie odbyło się spotkanie z archeologiem, panem Sławomirem Miłkiem, który wprowadził uczniów w temat dziedzictwa kulturowego. Po napisaniu przez uczniów krótkiego testu sprawdzającego wiedzę wyjściową o historii i kulturze regionu, rozpoczęła się najbardziej atrakcyjna część warsztatów, gra plenerowa „Podróż w czasie”.

Uczniowie podzieleni na 6 drużyn musieli cofnąć się w czasie do zamierzchłej przeszłości i odwiedzić wszystkie etapy dziejów naszego regionu. Wyposażeni w instrukcje, mapy, kompas ruszyły drużyny w teren, aby w odpowiedniej kolejności odwiedzić 6 miejsc w Przeszłości. Były to rozrzucone w terenie takie stanowiska jak: Paleolit, Neolit, Epoka brązu, Okres wpływów rzymskich, Epoka żelaza i Średniowiecze. 

Podróżując zgodnie z kierunkiem wyznaczonym na mapie, uczniowie spotkali mieszkańców Przeszłości, którzy przenieśli ich w trzy główne sfery, które kształtowały codzienność dawnych mieszkańców Warmii i Mazur - sztukę, wierzenia i wytwórczość. 

W każdym miejscu uczniowie poznawali przeszłość, ale również musieli zmierzyć się z zadaniami, przy których wykonaniu musieli ze sobą współpracować. Za wykonane zadanie każda z grup otrzymywała różne przedmioty, które zbierali do małego woreczka. I tak podczas całej gry uczniowie w atrakcyjny sposób poznawali historię regionu, ale również działali. Wykonywali na przykład sieć, rozcierali zboże na żarnach, piekli podpłomyki, wykonywali ozdoby z drucików miedzianych, handlowali z Rzymianami bursztynem, poznali kurhany kamienne, ustawiali dary grobowe dla zmarłego, przepisywali akt lokacyjny Samławek piórem gęsim maczanym w inkauście…

Wszystkie drużyny spisały się na medal i wzorowo wykonały wszystkie zadania. I tak wróciły do XXI wieku…

Na podsumowanie warsztatów uczniowie obejrzeli prezentację i wysłuchali ciekawego wykładu pana archeologa na temat omawianych epok. No i znowu napisali test. Tym razem mogli się pochwalić wiedzą, którą zdobyli w tak atrakcyjny sposób. Na pamiątkę wszyscy dostali piękne dyplomy.

Na koniec zostaliśmy poczęstowani pysznym obiadkiem i w dobrych humorach wróciliśmy do Reszla.

Była to wspaniała lekcja historii i atrakcyjnie spędzony czas bez telefonów i komputerów.

 

Autor: Zespół Szkolno - Przedszkolny w Reszlu

GALERIA ZDJĘĆ

 

 

 

Dodatkowe informacje